Matsedel

Jag fick ju ett önskelmål av Kiia om att jag under vecka kunde skriva upp lite om vad vi mumsar på dagligen ;)
Nu blev det tyvärr inte en hel vecka för jag var borta helgen som var och ska bort imorgon igen. Men bjuder på måndag till torsdags menyn iaf ;)

Måndag:

Lunch

Caribbean soppa med grönsaker och purjo. Och frasvåfflor efter soppan.
( nu tycktes soppan om väldigt mycket så våfflorna fick sparas till mellis eftersom alla var mätta efter soppan!)



Middag:

Köttfärs, bönor och lök med chili och vitlöks kryddad tomatsås
Grönsaker och pasta


Tisdag:

Lunch
Kycklingsallad


Middag
Panerad rödspätta med potatis.


Onsdag:

Lunch:
Kyckling klubba med nudlar och kall sås
Färsk sallad

Middag:
Kebabgryta med ris och grönsaker

(glömde ta bilden innan jag började äta så det ser inte gott men det var det!)



Torsdag:

Lunch
Lövbiff, champinjoner och lök med ris och kall senaps sås
(blev en bild innan tillagning, jag äter inte rått kött)



Middag:
Grönsakswook med borlotti bönor och korv
(ensam hemma och detta är min absoluta favorit i snabbmat på hemma plan. bönor, grönsaker och något kött!)




Vi äter till frukost oftast fil/yoghurt och musli, men ibland slår vi till på gröt (dvs när mamman i familjen är så pass pigg att jag kokar )

Mellis är frukt eller grönsak och sen brukar det bli en liten kvällsfika för tjejjerna som antingen är fil/yoghurt med musli, knäckebrödsmörgås med mjölk eller frukt.


Att vi blev riktigt duktiga på mellis är nog Ronjas förtjänst. Hon får plötsliga blodsockerfall till och från och har behov av att hela tiden tillföra energi. På dagis får hon extra mellis på fm och em eftersom det är så högt tempo där. Grönsaker har vi varje dag för att vi älskar det! Och sen har vi en kanonkastrull som ångkokar så att frysta känns som färska. Helt ovärderligt bra grej det där ;)

Och på tis ons tors är Ronja på dagis och Natalie är ju i skolan alla dagar utom helg så då är det antingen till att luncha själv eller om gubben är ledig har jag sällskap. Och jag brukar försöka undvika kolhydrater till mig själv eftersom min mage inte kan hantera stora mängder av det.. Ibland struntar jag i det och då får jag ångra mig bittert. En del har sett mig efter att ätit det och dom kan vittna om att det är tortyr.

Blev kanske inte så rolig mat denna vecka men det har också varit den första veckan på länge som jag har haft något att göra varje dag;) Och då blir det lätt röror och blandningar till mat, iaf hemma hos oss.

Jag kan inte följa ett recept, totalt omöjlig på det och frågar någon efter ett recept så kan jag nästan aldrig lämna ut det, eftersom det är ett spontant ihopkok ;) Hahahahhaha

Nej nu ska jag packa lite inför värmlandsresan i helgen :)

Hoppas du fick lite inspiration iaf Kiia!

So Long


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej. Varför gör du inte egen våffelsmet? Inte för att låta märkvärdig eller så men det är ju det absolut bästa för barnen och så blir de mycket godare.

2011-03-17 @ 19:43:03
URL: http://tobotroll.bloggplatsen.se
Postat av: Lina Börjesson

Enkelt svar har jag här:



För att jag misslyckas alltid!



Pannkakor brukar jag göra och lyckas men våffelsmet och jag är ärkefiender.. tyvärr, så det är en grej som jag alltid kör pulver på. men åt andra sidan så är det ju bara som efterätt vi äter det och då äter vi bara typ en i var så att kolla näringsvärde och nyttighet då känns inte superviktigt. Vore skillnad om man inte åt något annat till en måltid.. Och det är absolut inte märkvärdigt att fråga varför jag inte gör egen smet! Men jag kan betrygga dig med att pankaks-smeten är något jag e kung på!

2011-03-17 @ 20:36:38
URL: http://mommyrocks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback