Egen mat

Jag kommer ihåg när Ronja och Natalie var små att jag blev kritiserad för maten dom fick.

Och nej inte för att den var onyttig eller fel, utan för att den var "onödig".




Jag lagade egen barnmat med hjälp av minbästa vänn : mixerstaven. Majoriteten av mina vänner hade barnmat på burk varje dag till sina och jag sa ALDRIG något om det.

Men många ifrågasatte varför jag gjorde egen när det fanns så bra att köpa. Och när man frågar mig så svarar jag ärligt. Vilket var: "Jag tycker det känns bättre med egen mat som inte innehåller så mycket tillsatser".

Och väldigt många tolkade mig direkt som att jag skulle sett ner på andra föräldrar som använder burkmat till 90% av tiden.

Självklart använde jag också burkmat ibland. Jättesmidigt på resor, utflykter eller en lat dag när den egenlagade var slut ;)


Men poängen är att föräldrarollen är så känslig och ingen vill känna sig som en "dålig " eller mindre engagerad förälder. Så att folk tyckte jag var "löjlig" som lagade min egen barnmat handlade nog mest om dom själva.


För är det inte lite tokigt att se ner på mig eller att tro att jag ska vara "super-mom" bara för att jag vill laga maten själv?

För överlag så älskar jag ju och exprimentera i köket. Det är ju sånn jag är!

Och jag har aldrig sagt att man är en dålig förälder för att man köper färdiglagad mat!

Men det är konstigt hur "Jag vill laga egen mat för att slippa så mycket tillsatser" översätts till "Jag är duktigare än alla andra som ger sina barn dålig mat för att dom är lata som föräldrar".


Som sagt, jag har aldrig sagt det och tänker man så handlar det mer om egen osäkerhet i föräldrarollen än om att jag skulle vara en översittar förälder...


Så jag kommer laga majoriteten till Troya själv också, och alla burkmats familjer ni är bäst som ni är!!!


Kommentarer
Postat av: Svärmor

Heja Lina

Stödjer dej till 100% - så gjorde jag med mina boys me

De fick samma mat som vi åt men inga kryddor. Bara att ta undan den del som de skulle äta å sen krydda resten till mej å gubben.............

2011-06-14 @ 10:51:34
Postat av: Jenny

Tycker du är duktig Lina!Det där är ju helt upp till hur man är och orkar.Jag önskar jag haft ork till båda mina barn,mycket för den ekonomiska delen med,men gjort är gjort..Keep it up Lina!Kram

2011-06-14 @ 14:22:29
URL: http://thegirlwho.blogg.se/
Postat av: Emelie - 18år & mamma till Elias

Jag lagar egen mat till min son och de har jag gjort länge!! Och den största fördelen är helt klart pengarna. En månads mat går på ca 1000kr, och gör man egen mat blir det fleera gånger mindre pengar i månaden.

Dessutom kan jag med gott samvete ge honom en nat som är ren från tillsatser :)

2011-10-16 @ 14:36:11
URL: http://nilsonee.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback