Olycka.....

Ja mitt mamma hjärta gör så ont. Min fina Natalie var med om en hemsk olycka igår.
Vi var i Uppsala för att hämta våran katt som har legat på Ultuna, och då ringde barnvakten.

Vi förstod inte så mycket vid första samtalet. Utan den informationen vi fick var att Natalie hade ramlat och fått ett skrubbsår och att dom ringt ambulans !?!?

Sen ringde det igen, och vi hade då åkt till Akkis eftersom ambulansen skulle dit, då fick jag veta att hon hade fått köra fyrhjuling och hamnat under den och fått ett sår som behövde sys. I mitt huvud så var det ett litet jack på benet. Och jag förstod inte varför mamman till den familj hon var hos bad om ursäkt  hela tiden. Jag bad henne ta det lugnt och att det var ju en olycka och jag är inte arg.

5 minuter efter det ringer dom från ambulansen och jag får då förklarat att det är ett köttsår som är 12 cm långt och behöver sys. Nu börjar jag känna ett obehagligt tryck i magen och tror fortfarande att det är som ett jack i benet som enkelt kan dras ihop med några stygn.

När vi kommer in på barnsjukhuset så kommer en sköterska och ska hjälpa Natalie att kissa på ett bäcken, eftersom hon inte orkar stödja på det skadade benet. Och när hon gör det så passar hon på att byta kompresser över sårytan.........

När jag ser såret inser jag allvaret. Det 12 cm långa såret är också ca 5 cm brett! Djupt så man ser muskler och ben. Hud fattas från benet, hon har däck märken över benet och massa punkteringar från dubben på däcken.
Sköterskan sneglar över på mig och jag spelar med som att inget speciellt fanns att se. När Natalie fått hjälp så säger jag att jag bara ska gå ut och låna toaletten, vilket Natalie tycker är okej.
Utanför rummet kommer min chock och jag bryter ihop totalt. Jag hatade att hon hade fått åka den där förbannade fyrhjulingen! Jag önskade att jag kunde varit där och stoppat allt!

Då får jag även förklarat att detta kommer troligtvis krävas plastikoperationer för att få det någorlunda ihoplappat. Såret såg alltså ut som en trasig konservburk!

Efter många om och men kommer flera doktorer och tittar och dom beslutar sig att försöka sy iaf hälften av såret för att sen se hur det ser ut. Dom tvivlade på att dom skulle klara att göra det i vaket tillstånd men ville prova iaf.

När jag satt och väntade på att dom skulle börja sy, Natalie hade fått en hel del lugnande och somnade lite till och från, då bad jag faktiskt. Jag har aldrig varit troende, men jag tänkte att det kan ju inte skada och jag behövde allt hopp jag kunde få.


Och när dom sedan sydde så var dessa underbara läkare, dom var två st, riktiga mirakel skapare. På något vis fick dom igen såret hela vägen! Det blev drygt 25 stygn och hon har gips skena och får inte stödja, böja eller gå på benet.

Eftersom såret var djupt och fult är infektions risken hög och hon ska därför på återbesök och vi ska få åka på omläggning varannan dag.

Nu håller jag bara tummarna att detta håller och att ingen infektion uppstår.
Hon har blåmärken och skrubbsår lite överallt. Bristningar i underlivet så toan är lite jobbig eftersom det gör ont och blöder där med.


Personalen var så imponerad av hennes tappra och modiga inställning. Det var ingen gråt, inga klagomål och hon sa att hon kände vissa stygn men sa:
- Fortsätt ni så att ni får ihop det bara.
Och så såg man att hon bet ihop och då gjorde det så ont i mig.

Varför skulle detta hända?


En väldigt trött tjej med sin fina ambulans nalle Ambi!


Kommentarer
Postat av: Anna

Men fy:( Stackars lilla tjej!! åh nu gråter jag:( Hoppas hon blir bra fort....kram

2011-04-11 @ 08:42:53
URL: http://mittlillarum.blogg.se/
Postat av: Mia

Stackars stackars Natalie! Och stackars dig! Tänker på er! :( Fyrhjulingar borde förbjudas!



Kramar

2011-04-11 @ 08:45:06
URL: http://intebaramia.blogspot.com/
Postat av: johanna

Fy så otäckt! Hoppas hon kryar på sig fort och slipper infektioner. Skickar en bamse kram till er!

Postat av: Kicki

Ja du Lina......vad säger man... ! ? Känner med dig något fruktansvärt och framförallt med Nathalie. En dag som skulle bli så rolig å bra. Vara hos kompisar och ha kul och älskade katten skulle få komma hem...En tapper liten tjej hon är Nathalie. Hoppas verkligen att det blir bra och att hon slipper infektioner i såret. Om man visste vad som skulle hända så man kunde förbjuda vissa saker... men det är väl det som är tjusningen med livet att man inte vet men dåliga saker skulle man kunna få en föraning om tycker jag. Känner också med familjen hon var hos...det skulle ju bara bli en rolig dag för barnen. Men jag vet att du är en positiv, glad, sprallig och suverän tjej och det verkar som Nathalie har fått en hel del av dig så jag är övertygad att det kommer att gå bra för henne. Hälsa hela din familj från mig och killarna. Kramisar i massor ;-)

2011-04-11 @ 09:15:17
Postat av: Anna

Hua vilken olycka! Hoppas hon slipper infektioner och att dom kan göra det fint sen med plastik.

Kram på er alla i familjen..

2011-04-11 @ 09:53:01
Postat av: Lillemor Nordström

Men usch vilken hemsk olycka:( Stackars Nathalie men vad hon varit duktig. Som någon tidigare skrivit i ett inlägg så brås hon nog på sin starka mor. Fy kan verkligen känna hur du kände när jag läser det du skrivit.

Man kan tyvärr inte skydda sina barn dygnet runt:( Det jag undrar ät om du tillfrågades att det var okej att hon åkte? Annars förstår jag att du är arg me.

Tänker på er och hoppas att hon slipper men av detta senare. Jag tycker ju att ni haft nog med allt elände det senaste året eller t om längre.

Hoppas nu att ni bara får mår bra och vara lyckliga hela familjen.

Kram kram till er alla<3

2011-04-11 @ 10:04:32
Postat av: Engla

Vilken tapper tjej! Usch jag gråter här, jag är en riktig hönsmamma och tycker du hanterade situationen riktigt bra och det gjorde nog Natalie lugn. Hoppas hon läker bra och får ¨å bra igen.



Stor kram!

2011-04-11 @ 10:25:02
URL: http://englasshowroom.com
Postat av: Lina

Tack för era fina hälsningar.



Jag blev inte tillfrågad, tyvärr. Men som man säger är det lätt att vara efterklok. Jag vet att den familjen hade inte i sina vildaste fantasier kunnat tro att det skulle gå så illa, och ville bara göra något kul för barnen. Jag hyser inget agg alls mot dom och kommer ha fullt förtroende för dom i framtiden också.



Olyckor händer så lätt, alldeles för lätt, tyvärr..

Fick även veta att hon hade tröstat Ronja och försökt att förklara att det inte var farligt, medans dom väntade på ambulansen. Vilken otrolig människa hon är!!!



Men hon är tapper och vilar sig nu på soffan med nallen tätt intill sig.. Hon är en otrolig unge med styrka som inte ens en vuxen man besitter.



Kram till er!

2011-04-11 @ 10:25:54
URL: http://mommyrocks.blogg.se/
Postat av: Lillemor Nordström

Nä vad skönt att du tänker så ang dom som var barnvakt. Och du LIna styrkan har hon fått från dig tjejen:) Lycka till nu!

Kram kram

2011-04-11 @ 10:46:26
Postat av: Sandra O

Oj fy vilken olycka!!



Tapper verkar hon vara jäntan iallafall!

Hoppas allt går bra för Nathalie!



Kram

2011-04-11 @ 18:13:04
Postat av: britta bloggar

Åh fy så obehagligt! Stackarn! Men vad tapper och "vuxen" hon verkar vara!

2011-04-11 @ 20:19:50
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Jenny

Fy vilken hemsk dag för er!Men verkligen,modig liten tjej det där!Kramar till er

2011-04-12 @ 08:54:39
URL: http://thegirlwho.blogg.se/
Postat av: eva-britt

All världens lycka till kramar ...

KRAM eva-britt

2011-04-12 @ 22:25:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback