Domedagen är här!

Ja idag ska vi till vårdcentralen för att plocka stygnen på Natalie, förhoppningsvis.
Vi har blivit varnade att dom troligtvis inte kommer ta alla stygnen och kommer eventuellt sätta in mera antibiotika eftersom det hade börjat vätska om såret, framförallt där huden har dött.

Men nu på morgonen låg jag med Troya i sängen och så hör jag Natalie:
-Mamma!!!
-Ja, godmorgon på dig
-Idag är världens bästa dag!!!
-varför det då?
-Dom ska ta bort gipset och stygnen!!!!!!
-Har du längtat?
-Ja jag kanske får springa idag igen!


Efter den meningen stod hon i dörrhålet till mitt sovrum och lyste som tusen solar :)
Så jag håller verkligen tummarna på att allt går bra idag!


Sen blev jag väldigt ledsen häromdagen, när två personer sa till mig att Ronja kanske borde kollas för ADHD. Jag känner verkligen inte att så är fallet! Ja hon är sprallig och älskar dansa, sjunga och är ganska högljudd när hon blir glad. Hon tycker inte om att sitta still, men hon kan sitta still och tex pyssla eller rita. Men bara för att hon föredrar att hellre springa ut och leka och ofta pratar med hög volym så är det väl ganska obefogat att misstänka henne för ADHD?

Från wikipedia:

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symptom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symptom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå, och ska också vara av sådan grad att de försvårar patientens liv betydligt.

  • Koncentrationssvårigheter
  • Dålig impulskontroll
  • Hyperaktivitet
  • Glömska

Det finns även andra symptom som är vanliga bland personer med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.

  • Nedsatt motorik
  • Sömnsvårigheter
  • Sen tal- och språkutveckling
  • Problem med att tolka sinnesintryck
  • Hetsigt humör och trots
  • Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression
  • Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar
  • Känslomässig instabilitet



    Dom första 4 tycker jag kan stämma in på majoriteten av barn runt 5 års ålder. Men seriöst ni som läser denna blogg och har träffat min lilla prinsessa, borde jag vara orolig för att hon har ADHD?



    (Och tack Kristin för dina fina sms igårkväll om detta, dom värmde mer ään du tror! Skönt med bekräftelse av andras åsikt som träffat henne. Kram )

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vet vad du menar jag har också fått den frågan många gånger om min äldsta dotter. Hon är alltid i full språng och låter och sjunger och jag ser inget fel i det hon är som alla andra 5åringar.. Måste barn idag bara sitta still och rita och vara tysta för att vara "normala" eller?

2011-04-26 @ 11:49:04
URL: http://tobotroll.bloggplatsen.se
Postat av: Tirja

Idag vill dom väl inte sätta adhd diagnoser på barn under skolålder eller?

Just av den anledningen att nästan alla barn är spralliga och skriker och tjoar och glömmer och vill göra allt annat än sitta och läsa och plugga!

Dagens samhälle är på tok åt fel håll tycker jag, när barn ska kunna saker som att läsa och skriva redan på dagis (förskola) när man själv va liten gick man 6årsgrupp när man vart 6 år och började då att lära sig sånt! Nu börjar dom ju med sånt när barnen är 3-4 år! När ska barn egentligen få vara barn undrar jag!

2011-04-27 @ 20:48:05
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Lina Börjesson

Ja det där håller jag absolut med om!! När ska barn bara få vara barn egentligen??



Måste man få en diagnos för att man är lekfull??

2011-04-27 @ 23:03:34
URL: http://mommyrocks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback