Känslig förälder

Ja förra veckan hade Natalie en läsläxa som innehöll ord som vi inte uttalar hemma och definitivt inte barnen.

Det handlade om kompisar/mobbing osv.


Orden var:

...din sopa..
Jävlar
Helvete
stick och brinn
idiot
osv



Jag sa till Natalie att hon inte behövde läsa dom orden för hon reagerade själv över dom. Och jag tycker inte det är okej att ge 8-9 åriga barn en sådan läsläxa. Med allt material som finns att tillgå för lärare så ,åste det väl ändå finnas bättre läsläxor? Natalie hade sagt i skolan att det var många fula ord och att jag sagt att hon inte får säga det.


I vecko brevet hade fröken skrivit att hon bad känsliga föräldrar om ursäkt för veckans läxa och att hon hade nolltolerans mot sådant i klassen men tycket att det var en rolig och tänkvärd text.

Okej ursäkten är godtagen, men.....


Jag vet inte vad som är mest skrämmande att man måste vara känslig för att reagera på sådant språk bland barn eller om det finns okänsliga föräldrar som tycker det är okej att prata så?


Om det är det som avgör vad man är för slags förälder så är jag stolt över att vara känslig och har barn som vet hur man konverserar och tilltalar människor på ett vettigt sätt.


Kommentarer
Postat av: Lina

ehhh what? Du skojar?

Jag hade blivit tokig om nån av mina pojkar kom hem med en läxa innehållandes de orden!



Nej jag har inte kollat med henne än, bör nog göra det. Är fortfarande i val och kval hur jag ska göra då den jag har är ganska grym.. men jag vill ha lite nytt!

2011-05-17 @ 15:51:30
URL: http://www.gammalfjortis.se
Postat av: Johanna

vad knepigt! jag skulle verkligen ha reagerat. man måste kolla över sina läsläxor som lärare och tänka på sånt i förväg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback