IBS

Dom tre bokstäverna som förstör mitt liv med jämna mellanrum.
Många förstår inte vad det innebär när man har den sjukdomen men den är hemsk.


Jag har den och jag skulle kunna ge min högra arm för att slippa allt vad det innebär. En del "tror" att dom har den för att dom har magknip och får lite ont när dom ätit vissa saker osv.


Jag fick diagnosen för ca 3-4 år sedan och det bara eskalerar.


När jag har "symptom" så ligger jag och kan inte resa mig. Magen krampar så det känns som knivar. Jag vrider mig av smärta. Förra natten bet jag av en tand pga smärtan. Och ofta dagarna eferåt känns det som jag vore nyopererad.


Det finns inga medeciner och det är bara att vänta tills det går över.


Och det är så svårt att ha sjukdomen eftersom man pratar inte om magens besvär. Min struma kan jag ju prata om och förklara att jag är si och så pga min struma.
Men ärligt talat så säger man ju inte vad man har för problem med magen. Konstigt egentligen men magen och dess arbete är ju tabu och prata om.

"Inga fina flickor bajsar eller pruttar, usj vad äckligt! "


Och det gör att man skäms ju otroligt för att man mår som man gör också. Det är många tårar som kommit pga att jag kännt en uppgivenhet över min tillvaro.

Eftersom jag inte kan prata om det så förstår inte många mig och missförstånd som blir tokiga uppstår.

Tex.

Jag vaknar med kramperna och tar mig inte ur sängen. Ringer till jobbet och sjukanmäler mig, ska jobba 7-14.30. Vid 13.00 släpper kramperna ,av förklarlig anledning dvs toabesök, och jag mår direkt bättre.  Jag åker till affären vid 15.00 och handlar, på utsidan ser jag helt frisk och normal ut. En kollega har sett mig och jag blir anklagad för att "sjuka mig falskt", får gå på samtal med chef som inte heller tror mig och ger mig en predikan om arbetsmoral.




Jag skulle kunna ge 10 exempel till på situationer som uppstått uder åren. Ingen förstår och många betvivlar att jag verkligen mår dåligt för jag ser ju så frisk ut.


I förrgår låg jag hela kvällen och natten.
Igår kände jag av den hela tiden, höll dock god min eftersom vi var bortbjudna. Men kollapsa i soffan när vi kom hem. Nu på morgonen känns det ungefär som jag får en krystvärk/15 min. Vi får se hur länge det håller i sig denna gång innan det släpper. Det varierar allt från timmar, dagar och veckor.


Kommentarer
Postat av: Anna

Förstår att det måste vara jätte jobbigt Lina...usch usch!! jag har ju själv mycket besvär med min mage, en del har blivit bättre efter att jag uteslutit laktos, men vissa besvär finns ändå kvar.



Jag vill ändå tillägga att en person med IBS kan faktiskt bara lida av magknip när de äter vissa saker, jag känner 2 st som blivit diagnostiserade med IBS och de måste undvika viss föda för att vara symtom fria, de måste också hantera sin stress. IBS är ju olika för alla och kanske inte lika smärtsamt för alla.



Hoppas att dina besvär ger med sig snart, tycker synd om dig...kram



2011-05-30 @ 08:39:33
URL: http://mittlillarum.blogg.se/
Postat av: Lina Börjesson

Tack Anna.



Jag är fullt medveten om hur sjukdomen fungerar. Har läst och studerat den grundligt. Men att ha magknip då och då är inte IBS. Har man symptom som kommer och går under 2-3 månaders tid så börjar man göra utredningen. Man har även perioder då allt är sämre/bättre i besvär.



Men väldigt många har magknip en två gånger och säger sedan, utan att ha fått diagnos, att det är IBS. Och det är så fel. Och efter att ha levt med detta i flera år så har man fått en ny syn på vad som är magknip. Jag menar det finns dom som har "magknip" sen släpper dom en liten fis och allt är bra igen.



Många som inte har sjukdomen tror sig veta så mycket om den och efter alla år är jag fruktansvärt less på alla som tror sig veta mer om sjukdomen än jag själv som har den. Gör si gör så bla bla bla



Det är ju just det att den är så pass individuell och någon annan kan inte säga hur det är för mig. Det var därför jag också skrev att "när jag har symptom". Eftersom det finns inte ett sätt att uppleva sjukdomen.



Men lite ny forskning har kommit fram till en del nytt och jag hoppas det kan hjälpa mig.



För hittills har jag provat allt och lite till. Och jag vet ju att kolhydrater är den stora boven i dramat. Det är som gift för min kropp.



Hoppas du får ordning på dina besvär också !



Magen påverkar ju hela ens liv, tyvärr :(

Ha en bra dag!

Kram



2011-05-30 @ 08:58:02
URL: http://mommyrocks.blogg.se/
Postat av: Svärmor

Lina jag lider med dej....

Det där med magen är ett tabubelagt område vilket jag inte kan förstå. Lika naturligt som att ha vilken återkommande åkomma som helst. Problemet är i många av dessa fall att det inte står skrivet i pannan att man är sjuk. Å inte syns det utåt heller.

Min fibro syns inte heller utåt - å den är en lömsk jävel å ha att göra med - vet aldrig hur man mår när man vaknar på morronen. Å ska man ut å ha roligt en kväll så får man planera in en ontdagenefterdag. Å nu snackar jag inte om att ha skallebang eller nåt sånt utan en kropp som är helt slut.

Som inte det skulle va nog med de så krånglar tarmarna - ja nu till de där man inte pratar om - det bildas fickor i min slang som mellan varven blir inflammerade. De e ingen hit - jag lovar. Det kan komma som en blixt från klar himmel utan förvarning eller göra sig påminnd i nån dag utan att det släpper i båda fallen så är det bara att åka in till ackis å bli inlagd. Dropp i nåra dar blandat med smärtstillande tills man lyckats tjata sig hem.Finns inget botemedel där heller mer än att "sköta magen"........

Å de e ju såååå himla lätt när man inte vet hur den mår från dag till dag. Vissa dagar skulle man behöva ha en toan inmonterad i ändalykten medans vissa dagar då är allt frid och fröjd - säjer som Lina ....

JÄVLA SKITPROBLEM

2011-05-30 @ 09:28:55
Postat av: Jenny Falk

bry dig inte om vad andra säger eller anklagar dig för du vet bäst hur du mår.. ingen annan har med att göra vad för typ av sjuk du är. jag vet flera gånger jag sjukskrev mig för jag mådde dåligt psykiskt av olika anledningar. å de blev samma sak.. bara för man inte mår syndligt dåligt kan man vara sjuk. å det vet man bäst själv. bara fast man inte kan jobba en dag för man är skjuk finns de sysslor man måste göra som tex, handla.. men varför för man så dåligt samvete bara man går ut för man sjukskrivit sig. det fattar jag inte men jag är lika, så fort man ringt sig sjuk vill man ligga hemma så att ingen ser en.. konstigt hur samhället är

2011-05-31 @ 09:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback