Jag älskar mitt land

Får man säga så utan att vara rasist?

Hoppas det, för jag är då ingen rasist, nazist osv men jag älskar Sverige och är tacksam för att jag bor här.
Visst mycket kan göras bättre osv men i det stora hela är jag otroligt tacksam.

6 Juni, Sveriges national dag. Men hur många vet egentligen vad vi firar och varför?


"Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag. Dagen firades till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige på nytt blev en självständig stat. "


Bild på Kalmarunionen:





Kalmarunionen var en union mellan kungarikena Danmark, Norge och Sverige som bildades 1397 och varade till 1523. Unionen innefattade därmed områden som Finland, Island, Grönland, Färöarna, Orkneyöarna och Shetlandsöarna. Efter att Sverige lämnade unionen förblev Danmark och Norge i union fram till 1536.






Ja det var lite grunden till denna dag, men med handen på hjärtat hur många visste det? Jag menar det var ju inte först 2005 vi ens gjorde dagen till en helgdag. Medans om man ser på Norge så är den 17:e Maj större än julafton! Och dom firar också den dag dom blev självständiga. Dom sjunger sina nationalsång, har parader, folkfest och tar stor ära i att vara norrmänn.


I Sverige får man passa sig om man har en svenska flagga fastsydd på jackan. Barnen sjunger inte nationalsången i skolan. Jag håller på att lära barnen den nu eftersom det anses rasistiskt att sjunga den i skolan, medans jag anser att mina barn ska känna samma stolthet över vårt land som jag gör.

Hur kan nationalsången vara rasistisk? Jag har inte träffat en enda av utländsk härkomst som tagit illa upp för att jag vill sjunga nationalsången den 6:e Juni eller på en skolavslutning. Det handlar inte om respekt för andra kulturer osv det handlar om vår respekt för vårat land. Det är inget som står skrivet att du måste vara svenskfödd för att få sjunga den, vem som helst som vill visa respekt, tacksamhet och glädje av att befinna sig i vårat vackra land stäm upp i sången vifta med flaggan och njut av denna underbara dag! Även om du bara är på besök för några dagar, man behöver ju inte bo i Sverige för att fira. Man kan ju bara tycka Sverige är vackert!


Varför ska vi inte få vara stolta över våran vackra flagga och sjunga en sång idag och andra givna dagar?

Jag kommer lära mina barn nationalsången för om skolorna ska fortsätta traditionen med att den är rasistisk så kommer den snart inte finnas längre. Förutom dom som gillar sport då! För det verkara vara den enda gången man får sjunga den utan att vara rasist, dvs om Sverige vinner något i en större tävling och låten spelas.
Men vänta nu, just det, där är det ju inte bara Sverige som bestämmer hur saker ska gå till, för om det hade varit det hade inga nationalsånger alls fått spelas.

Jag älskar Sverige som land men skäms över hur olika beslut tas och hur det styrs emellanåt.

Och som sagt man ska inte skylla på någon med utländsk härkomst för detta , för jag har som sagt inte träffat en enda som anser att man är rasistisk för att man älskar sitt land. Och för många som kommit till oss i Sverige firar även med både tacksamhet och glädje över att vara här! Underbart :)

Nej, här har en del bestämmande personer i Sverige blivit lite alltför rädda för begreppet främlingsfientlighet & rasism. Det har som gått lite över styr!









Du gamla, du fria, du fjällhöga Nord,
du tysta, du glädjerika sköna!
Jag hälsar dig, vänaste land uppå jord,
din sol, din himmel, dina ängder gröna,
din sol, din himmel, dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat ditt namn flög över jorden.
Jag vet, att du är och förblir vad du var.
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!
Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden!



Kommentarer
Postat av: Milo

Du glömde de sista 2 verserna... ;) :



Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,



din trohet till döden vill jag svära.



Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,



din fana, högt den bragderika bära.



din fana, högt den bragderika bära.







Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,



för Sverige, den kära fosterjorden.



Jag byter Dig ej, mot allt i en värld



Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.



Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

2011-06-06 @ 12:11:04
Postat av: Lina Börjesson

:) bra där!!! :)

2011-06-06 @ 12:42:35
URL: http://mommyrocks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback