Del 2 - Tandlös

Natten den 17:e April så hade jag anordnat en fest för M som fyllde 25 år.
Jag var ansvarig för fest, pengar m.m så jag höll mig nykter men skålade dock på 12-slaget osv.
När jag gick över dansgolvet så känner jag hur halt och blött det var av all alkoholspill, och sen känner jag hur jag tappar fotfästet och ramlar huvudstupa framåt!

Det slog till rejält och när jag reste mig fick jag kväljningar av allt grus som var i munnen......

Det var inte grus.

Jag drog tungan mot framtänderna och känner bara sylvassa taggiga kanter vid tandköttet.

Spottade i handflatan och ser bara blod och vita tandbitar. Några riktigt snälla och trevliga killar kom framrusandes eftersom det rann blod ur munnen på mig, dom hjälper mig till toaletten, jag tittar i spegel och börjar gråta hejdlöst. Jag såg ut som ett monster!


Fredric kom och körde mig till sjukhuset i östhammar eftersom jag hade väldigt ont. Där informerar dom mig att tyvärr kan jag inte få något smärtstillande alls eftersom jag druckit lite vin. Och att jag måste åka och träffa käk-kirurgen eftersom jag slagit sönder ganska mycket. Jag talar även om att min arm värker, eller rättare sagt armbågen. Läkaren säger att jag fått en sättning i handleden och lindar den fast jag inte har ett dugg ont där nere. Sköterskan som lindade mig viskade:
"när du är på Akkis, be dom kolla armbågen också då."


Så stort förtroende har sköterskorna för läkarna på akuten i Östhammar!


Vi lämnar akuten och åker tillbaka till lokalen där festen hölls. Alla har gått hem och Fredric hjälper mig att städa. Dom hade sagt att man inte behöver lämna städat men om man spillt massa så kunde man ju torka upp det iaf. Och golvet var mer spillt än ospillt på!

Vi börjar bära undan möbler, plocka burkar, flaskor m.m och skura golvet. Efter ca 1,5 timme ser Fredric hur jag går med armen tätt intill kroppen och bara gråter. Han kommer fram och övertalar mig att åka hem och sova en timme innan vi ska in till Akkis.
Han städade lokalen själv, helt underbar människa, han var den enda som fanns för mig och såg min smärta och uppgivenhet då.
Jag kan säga att jag kommer ALDRIG mer anordna en fest!
Absolut inte värt det.


Väl inne på Akkis så börjar personalen i kassan redan reagera på varför jag är lindad på handleden när armbågen gör ont och har nu svällt upp rejält. Där får jag iaf smärstillande och tacka gudarna för det! Mer piller till folket!

Jag får direkt gå till röntgen och den röntgen sköterskan hade jag kunnat klubba ner!
Våran konversation:

- sträck ut armen rak Lina
- Men jag kan ju inte
- Jo dra ut den bara
- Nej det gör för ont och det går inte iaf
!

Hon går fram trycker ner överarmen mot underlaget, tar tag i hanleden och SLITER i armen för att få den rak, vilket inte fungerar och jag kvider av smärta. Kändes som någon slog mig i magen samtidigt som dom ströp mig, jag fick ingen luft och smärtan var enorm.

- Ja inte helt rakt men det får väl duga.
-hmmm snyft


Nere på akuten igen kommer käk kirurgen medans vi väntar på röntgen. Han konstaterar att det inte är skador på själva käken men att det är mycket jobb på tänderna innan dom är återställda.
Han önskar mig lycka till och går igen.

Sen kommer en läkare, Greta Snellman ( det minns jag pga ovanligt namn), och säger att jag har en fraktur i armen och att jag kommer inte kunna använda den på ca 2 månader. Jag tror att jag kan bli bra på en månad och tycker att det räcker med en månads sjukskrivning och så får det bli.

Jag får åka hem med ett family pack av citodon och en återbesökstid på ortopeden efter en månad.

Dagen efter blev första tandläkarbesöket och då började jag förstå hur mycket jobb det skulle bli med tänderna.
Det enda dom kunde göra då var att försöka trycka tillbaka den tanden som trycks in mot gommen och plasta ihop den med dom andra trasiga för att få den att sätta sig på plats igen. Och så fick jag gå i ca två veckor. Det såg ut som jag hade tandskydd i hela tiden.

Efter två veckor började dom känsel testa och avgjorde att den som var mest avslagen var tvungen att rotfyllas innan något annat kunde göras.
Några veckor till gick eftersom man fick vänta en vecka mellan varje steg i rotfyllningen.

Under den tiden hade jag fått förlängd sjukskrivning eftersom jag fortfarande inte kunde använda armen :( Mindre inkomster med ökade utgifter, drömscenario!

Sen av tog jag ett graviditets test och fick se två streck på testet!
Nu var jag gravid också, det kom ju lägligt....
Det var inga leenden på våra läppar då , tyvärr..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback