En tragedi kan inte mätas och jämföras

Efter tragedin i Norge så har olika åsikter ploppat upp. Och det är klart att vi alla reagerar olika, eftersom vi alla är olika individer med våra egna tankar och funderingar. Det finns nog inget sätt som är "fel" att regera på.


Det jag reagerat på är att en del tycker att Norge fått för mycket uppmärksamhet när så mycket annat ont sker i världen som inte får samma mediabevakning. Som tex u-länders livssitution och naturkatastrofer.

Och visst vi läser inte varje dag om barn som svälter eller far illa. Eller hur många civila som dog i den sista striden i något land runt om i världen. Och jag kan hålla med om att det är sorgligt och fruktansvärt att vi nästan blivit "vana" vid att civila far illa i politiska och ekonomiska maktspel som leder till krig och elände. Idag är det ingen första side nyhet om det inte är ett helt nytt land som förvärras eller liknande. Hur många civila som dött i afghanistan har jag aldrig ens hört en siffra på, finns kanske men inget jag hört. Hur många barn som dött bara i år av svält vet jag inte heller.


Skillnaden tror jag är att det jag skrivit om ovan är problem som har skapats och kan lösas av att rätt personer  styr landet, stöd att bygga upp länder som är i den situationen, pengar och engagemang. Jag är ingen "samhällsvetare" och har svaren på lösningen för världens problem och misärer. Jag är en enkel trebarns mor som försöker förstå varför världen ser ut som den gör.


Det som hände i Norge var inte pga en sviktande ekonomi, fel styre i landet, dåligt klimat osv
Den var en man som ville i hans ögon rädda ett redan fungerande land.
Han tog beslutet att under några få timmar ta många människor liv och i hans ögon så "räddade" han Norge. Enligt nyheterna ser han sig själv som en hjälte som har räddat sitt land.

Anders Behring Breivik
är en sjuk man enligt mig. Hans beslut och gärningar har inte räddat någon eller något land inte heller har han uppnått något med dessa dåd. Det enda han har gjort är att skänka folket en stor sorg.


En del av oss nordbor, iaf jag, har alltid tänkt gud vad dom bombar och förstör sina länder. Man har sett städer förstörda och familjer som gråter på nyheterna. Nyckelordet är dom i den tanken.
Det har alltid varit dom som har det dåligt och bara krigar och vi som lever i frid och gnäller över el och bensinpriser.

Dom och vi är ju faktiska bara människor. Det är ingen skillnad.
Vad som händer där kan också hända här. Det är inte bara extrema muslimer som självmords bombar, Det är inte bara i USA massmördare som går bärsärk finns osv
Det är inte bara i U-länder som barn lider, det finns många här i vårt eget land också som får lida otroligt mycket.

Det är sjuka människor och dom finns i alla länder, i alla raser, alla åldrar, oavsett kön och med dom mest galna motiven.


Man kan inte ställa världens elände mot varandra och mäta vad som är värst. Det finns ingen skala som man kan gradera katastrofen.

Vi lever bra här i norden. Vi har ett öppet samhälle med yttrandefrihet och andra friheter vi ibland tar förgivet.
Och när detta hände i vårat kära grannland så ställdes våran verklighet lite på ända.
Det händer inte bara dom det händer oss oxå, det hände för mänskligheten.

En man fick oss inse att vi är bara människor och inte bättre än någon annan. Vi har stabilare land och ekonomi kanske men det är fortfarande bara människor som bor i landet, både friska och sjuka sådana.


Men som hela Norge säger:

Hans handlingar ska inte skrämma eller låta kampen tystas. Utan ge ännu mera för att få ut budskapet och på så vis hedra offren och det dom stod för, som föll denna dagen.




(detta är som sagt mina tankar som man absolut inte behöver hålla med om)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback