Operations dags!

Ja idag var jag och träffade en läkare på handkirurgen i Uppsala..

Hon kom fram till att mina besvär var så pass stora att kortison-spruta, som jag hade hoppats på, inte räcker.
Det var ett gränsfall ifall det skulle fungera sa hon först, och ville rådgöra med en kollega.
Sen kom hon tillbaka och sa att överläkaren hade sagt att med dom besvär jag hade var operation nödvändigt.

Så på torsdag ska jag tillbaka och operera handen..

Som går till på detta vis:
(kopierat från 1177´s hemsida)

Vad som händer under operationen är att kirurgen gör ett längsgående snitt i handleden och skär av ledbandet som täcker karpaltunneln. Det minskar trycket på nerven.

Det avskurna ledbandet läker sedan av sig självt i ett lätt isärglidet läge genom att ny vävnad bildas däremellan. Detta gör att ledbandet blir lite längre än det var från början, och att det blir större utrymme för nerven under ledbandet. Att ledbandet blir längre påverkar inte handens rörlighet.
  
Själva operationen tar ungefär 15 minuter. Operationen kan även utföras med hjälp av titthålskirurgi, artoskopi. När man ska opereras bedövas man antingen med lokalbedövning. Lokalbedövning innebär att man får bedövningsmedel insprutat i närheten av medianusnerven. Det görs i handleden och längs det snitt som kommer att göras i handflatan. 

Lokalbedövning släpper efter några timmar. Då kan man få lite ont. Oftast räcker det om man under de första dygnen efter operationen tar lättare smärtstillande tabletter som innehåller paracetamol. 

Efter operationen brukar man få en gipsskena eller något annat fast förband som gör att man håller handleden i stillhet. Förbandet ska sitta kvar mellan tio dagar och två veckor.

I samband med att förbandet tas av avlägsnas även stygnen. Man får sedan ett enklare förband. Det är viktigt att man fortsätter att vara försiktig med handen. Man ska undvika överbelastning, speciellt under de första månaderna efter operationen. Så länge såret läker kan man behöva vara sjukskriven, och det brukar ta några veckor.

Domningen brukar vara det symtom som försvinner först medan smärtan, fumligheten och kraftlösheten kan vara kvar flera månader efter operationen. Speciellt om man haft besvär länge innan man opererades så brukar det ta längre tid innan man blir bra. Ibland kan man få en bestående svaghet i tummens muskler.
 

Nu får alla hålla tummarna att jag inte är en av dom som kommer vara fumlig och kraftlös i högerhanden.. Hur ska det då gå med en liten nyfödd rackare???? Nej jag tycker att det jag haft hittills räcker och bestämmer härmed att efter denna vecka börjar paradis- tiden!!


Imorgon  får jag min tand tillbaka :)

Onsdag ska jag fixa frissan :)

Torsdag operera handen..

Och sen är skiten över tycker jag!!!!! Kan ju få njuta lite av denna graviditet innan lillan bestämmer sig för att kika ut!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback