Osvenskt?

Nej det handlar inte om politik, trots denna rubrik!

(Om du vill direkt till kampanjen, och slippa läsa om varför, så scrolla ner en bit! )

Men i dessa bittra dagar när alla bråkar om politik och den allmänna stämningen i Sverige inte är på högsta nivå så det tänkte jag på hur osvenskt det är att ge någon en komplimang.

Häromdagen så hade jag en fruktansvärd start på dagen.. (finns att läsa om för dom som missat.) Sen bestämde jag mig för att rycka upp mig lite, och i min värld är det poppa musik. Jag slog på stereon på ganska hög volym, och inom 20 sek ringer det på dörren. Jaha, då poppade jag väl för högt! Det var iaf min första tanke.

Men när jag öppnade så stod en av mina grannar där och var lika glad som alltid. Det visade sig att personen börjat kika i min blogg och dämed sett att vardagen kan vara besvärlig för mig. Och erbjuder sig att hjälpa till om jag skulle behöva hjälp, och jag fick även otroligt fina komplimanger för mitt skrivande här i bloggen. Detta vände min dag och jag blev så glad. Jag glömde alla tjaffs om politik och dagen blev en helt ny dag! Det var så oväntat och det var det som gjorde en sån otrolig skillnad!


Sen när jag följde med ett par vänner till Östhammar i fredags så satt vi utanför banken, Då kom en dam med rullväska som skulle in på banken. Hon kämpade sig upp för trappen med väskan och försökte hålla i sig också. Jag såg att min vännina följde henne med blicken, men hon gjorde inget. När damen tagit sig in så pikade jag henne och sa: "det är vid sådana tilfällen man erbjuder sin hjälp när man är ung och frisk". Och hon svarar att hon vågade inte erbjuda sig. Hon ville hjälpa men vågade inte fråga!

Är det så i Sverige att vi är så pass reserverade att vi inte vågar ens erbjuda vår hjälp i alla lägen?
Ja, jag vet att inte alla är lika. Men tänk ändå hur vi är mot varandra. Hur många gånger har du tex sett en annan kvinna kliva på bussen och du tänker "vilken fin jacka" , "gud va snygg stil hon hade" eller " undrar var hon köpt den väskan". Men frågan är, tänkte du det eller sa du något?

Jag har en vännina som säger precis allt det fina hon tänker till helt främmande folk och man ser att dom blir otroligt glada. Jag vet att hon läser bloggen, det har hon berättat, så sug åt dig av detta Madde :) Det är så otroligt osvenskt men minen på människor är priceless!

Det finns massa exempel men nu till min själva tanke med detta inlägg!
Jag vill uppmana alla som läser detta till att resten av veckan prova på att ge lite mer postiv respons till människor som finns runtomkring dig men även människor du stöter på! Beröm Ica-kassörskan för bra service osv
I dagarna efter valet känns som Sverige behöver detta! Och jag vet att det är ca 70 personer/dag som kikar in här, och det är bra men om du känner att detta är en bra grej, så hjälp mig sprida det! Om du har en blogg, hemsida eller via facebook!


Kom igen nu, det är vi som bor i Sverige som sätter stämningen i vårat land!


Och ge gärna feedback på vad ni gjort & hur det gått :) Alltid roligt med positiva historier!


Kommentarer
Postat av: Lillemor Nordström

Så sant:) Hahaha jag ger gärna en komplimang och hjälper om jag kan. Tyvärr är det så att vi svenskar

är väldigt dåliga på att göra detta.

Ha det gott!

Alltid lika trevligt att läsa din blogg:)

2010-09-21 @ 12:17:56
Postat av: Kiia

Hehheh det här ska vi självklart göra :) jag ska lägga in det i min blogg oxå åh så får vi se hur många som hakar på :)

2010-09-21 @ 12:28:18
URL: http://MizzModig.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback