Vardags fynd :)

Jag har Ju letat som en idiot efter helsvarta sittdynor till köks stolarna. Men Det var inte det lättatste. Allt ska det envisas med att sätta mönster och volang på, eller så är dom "bulliga" och inte platta.
Men idag hittade jag på Pris stopp i Östhammar, precis sånna som jag velat haft!
Dom var väl inte direkt jätte billiga, men om man jämför med vad andra tar för dynor så var dom inte dyra heller!


Det var 2-pack för 99 kr iaf.

(fasiken vad svårt det är att fota något svart!! Det blir ju gråtaskig färg bara!)

Sen så har jag tröttnat på att alla kastar sin tvätt i tvätt korgen och jag har ett halvdagsprojekt att sortera skiten, så när jag såg dessa på PrisStopp slog jag till!

 15 kr st !
Även om det står Vit och kulör på dom var jag tvungen att fylla i så att det verkligen syns vart saker ska ligga.
(Sen reagera jag på att för mig färgmässigt, så tycker jag att Den blå vita påsen borde vara för vit och den gröna för kulör, men det är tvärtom. Känns helfel, men man vänjer sig nog)Kanske inte dom snyggaste men jag har inga planer på att ha en middagsbjudning i tvättstugan så det skiter jag i ;)

 Tänk så mycket tid man spar på att få lite struktur hemma!

Mina tjejjer får lära sig att ta eget ansvar hemma. Man plockar undan sina egna saker när man är färdig, alltså inte tre timmar efteråt ;) Man städar sina egna rum. Plockar ut sin egen tvätt. Man viker och lägger in sina egna tvättade kläder i garderoben. (Tjejjerna har fixat sin egen tvätt till garderoberna sen dom var ca 3.5 år, visst man får hjälpa till och efterjustera lite, men det har funkat kanon) Hjälper till att plocka av och på matbordet. Går ut med sopor. Är man på surigt/dåligt/argt humör går man till sitt rum och kommer ut när man mår bättre för att på så vis inte låta andra lida för ens eget humör.  Man respekterar alla andra i familjen (självklart alla, men jag skriver om hur vi har det hemma) och man kallar inte varandra för fula namn, man slåss inte och skriker absolut inte till varandra. Om det skulle hända går man omedelbart och ger en kram och ber om ursäkt, inga undantag finns på den regel. Självklart får man göra fel och vara arg ibland. Men att ta ansvar för sitt beteende och repektera att andra inte vill bli lidande av någons humör är viktigt anser jag.

Ser alltför många, tyvärr, som beter sig väldigt illa och jag tycker att jag har så lite tid med mina sessor att jag vill spendera den på annat än att tjata, gnälla och skälla. Jag höjer ytterst sällan rösten här hemma, och när tjejjerna "kan bete sig" så har vi jätte mycket tid att skratta och hitta på roliga saker istället. 

Det här är mitt sätt att lära tjejjerna att ta ansvar, visa respekt och att inse att dom själva bestämmer stämningen i deras miljö.  Do har även en lista med saker dom kan göra frivilligt för att tjäna lite pengar om dom vill spara ihop till något. Och den är till för att lära dom värdet av pengar, att det inte är oändligt med pengar i plånboken eller på det plastiga kortet i mammas plånbok ;)

Alla gör vi på olika sätt, så här gör vi :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback