Mamma du är min hjälte!

När jag var liten så minns jag att mina vänner skämdes över sina föräldrar.

Ååå, du är så pinsam” och liknande kommentarer. Men jag har inga sådana minnen. Jag minns att min mamma var mamman alla andra ville ha. Hon som var rolig, engagerade sig och viktigaste av allt , min mamma fanns alltid där!


Att vara ute med båten på sommaren var underbart. Jag fiskade, badade och seglade i jollen (även om det var pappa som tyckte det var roligast i den
). Och du var alltid glad och såg till att alla trivdes. Jag fick vara hopp i land kalle när vi la till, och du fick mig alltid att tro att det var den viktigaste uppgiften på båten och jag klarade den galant. Nu idag vet jag ju att det hade gått och lägga till utan min hjälp, men då trodde jag benhårt att jag var skeppare ut i fingerspetsarna.


Midsommar på klubbholmen när man letade godispåsar, Malla som lärde mig rensa fisk och kasta pil,
Sluggo som lät mig följa med och lägga nät, Elvy som ”läste” mina skrubbsår, Unto som busade med mig tills man var halvt vettskrämd och även lärde mig hur en riktig drink ska vara på finlandsbåten, moster som alltid lät mig sova hos henne och som spela kort med mig, Kristina och Hasse som hade så mycket leksaker i förrådet på övervåningen och att man fick bada badkar var ju rena rama lyxen.  Det är bara några av alla minnen jag har från när jag var liten av alla människor som rörde sig runt omkring dig. Underbara människor med stora hjärtan, och det är tack vare ditt stora hjärta som jag fick alla dessa minnen.  För om inte du var den människa du är, skulle du heller aldrig haft så fina vänner som du har.


När man var ledsen gick man alltid till dig och fick krypa upp knäet. Du tröstade alltid och man kände doften av mamma från din röda stickade tröja.
Och bara känslan av att sitta hos dig fick allting att bli bättre, oavsett var det var. Det är en doft jag minns som igår.


Sen fick jag ha ett helt otroligt födelsedagskalas med lokal och DJ för hela min klass när jag fyllde år. Idag förstår jag vad det måste ha kostat er. Och är så
otroligt tacksam att jag fick det. Det var en tuff period i skolan då, men det discot förändrade mycket för mig, jag ansågs inte vara annorlunda längre.


Ett minne jag kommer ha för livet är när vi var i Turkiet och vi bäddade ner pappa på hotellrummet och vi gick ut på en krogrunda. När du stod som en bodyguard utanför toalett dörren och vaktade
mig. Sen blev vi erbjudna sällskap av en tandlös gubbe och hans son. Men vi tackade nej, såklart, och gick sjungandes på ”barbiegirl” låten tillbaka till hotellrummet.


På min 18-årsdag kom du sjungandes på ”
närsynta bofinken Knut”  , en succé utan dess like. Vilket vi pratar om än idag. Helt klockrent i min stråhatt med lilla fågeln i handen och dom gamla goda flaskbottnarna till glasögon på dig. Men du har aldrig varit rädd för att bjuda på dig själv.


Jag kan alltid prata med dig om allt. Och du har lärt mig att ärlighet varar längst, vi är alla människor som kan göra fel. Men om man kan erkänna sina fel så kan man också bli en bättre människa och gå med rak rygg i alla lägen. Du har också lärt mig att inte ta åt mig av andra människors åsikter och lita på att det jag känner är det som räknas. Dom som suger min energi och aldrig ger något är inte värdiga mi
g som vän. Det har gett mig de bästa förutsättningarna för att få äkta vänner och att behandla mina kära på det bästa möjliga sätt, eftersom jag ärvt efter dig att en äkta vän alltid ställer upp. Det är en styrka som aldrig kan beskrivas i ord, en av de sidor av mig som jag verkligen ser en del av dig i.


Du ställer alltid upp. Jag hade inte kunna haft de arbetena jag haft om det inte varit för dig. Jag hade inte kunna haft en bättre mormor till mina barn. Och jag känner att hemma, det är i pepparkakshuset på
Kavarö tillsammans med mina underbara föräldrar som alltid tror på mig. Det är en sån trygghet att bara kliva innanför eran dörr, allt oro i kroppen bara lägger sig, och man känner ett lugn man inte kan känna någon annan stans.


Det du idag går igenom med sjukdomar och olika instanser av idioti som är dig hack i häl är totalt oförtjänt. Men jag vet att du kommer segra i detta. För det finns ingen som är så stark som min mamma. Och jag kommer aldrig låta dig ge upp om du skulle komma på den tanken. Kom ihåg vad du lärt mig, man måste
alltid kämpa för att få sin rätt och i slutändan segrar man. Och jag vet om någon skulle klara det så är det du. Glöm aldrig det.


Så nu har 60 år av ditt liv passerat.
Under dessa år har du påverkat så mångas liv. Och jag har haft äran att vara din dotter i 27 av dom. Och det bästa av allt är att vi har många underbara år kvar. Du är inte bara min mamma. Du är min bästa vän, min idol och min hjälte.



Och om jag kan vara en tiondel av den mamma du är så
kommer mina barn vara lyckliga i resten av sitt liv.

 


Jag älskar dig mamma


Puss och kram
Din dotter

(detta fick mamma av mig på sin 60 års dag, och jag känner likadant idag!)


Kommentarer
Postat av: Linda

Aww!! <3

2011-03-22 @ 10:50:25
URL: http://metalmammi.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Hahahaaa!!!

Jag dör, den där närsynta gamla bofinken har vi ju för tusan på kort någonstans...

M är klockren!

2011-03-23 @ 00:15:33
URL: http://ljummetkaffe.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback