konsekvenser

Ja ni att skratta åt en redan arg mamma fick mina barn lära sig att det straffar sig rejält.
Veckans lördags godis är numera inställt och jag har två flickor som ångrar sitt trots.

För dom är lördagsgodiset veckans höjdpunkt eftersom vi extremt sällan låter dom äta på andra dagar. Kakor och bakverk är också något som vi aldrig har hemma om det inte är ett speciellt tillfälle. Glass är eventuellt fredagsmys till fruktsallad.

Men ikväll så övertalade mina flickor mig att få se färdigt en filmsom slutade 20.30. Vanligtvis så skadet vara tys och släckt till 20.00, men jag ruckade lite på det idag. Vi kom överens om att dom direkt efter filmen  skulle snabbt göra sig klara och lägga sig i sängarna, och detta skulle göras tyst eftersom Troya sov.

Efter tandborstningen så börjar dom leka med en ljudnivå utan dess like!
Jag påminde dom om deras överenskommelse med mig och dom totalt ignorerar mig och när jag då blir arg och ber dom lyssna så skrattar dom mig rakt i ansiktet.
(alltså ett riktigt hånskratt)

Detta är något som inte tolereras och på 5 min var dom i säng och jag pratade med dom en och en om hur dumt och respektlöst det är att bete sig på det viset.

Jag fick ursäkter coh kram men jag anser att ett sådant beteende måste ha en konsekvens. Och dom förstod varför och protesterade inte.

En del ser mig som en väldigt sträng mamma, men jag vill på alla sätt mota Olle i grind. Jag känner att om jag ger efter på en punkt så tänds det en låga i barnen som ger mer "hyss".

Barn kommer alltid vara barn och det är så det ska vara! Men i våran familj så ska respekt visas gentemot varandra.

Jag har aldrig givit ett s.k tomt hot. Tex om du inte klär på dig så får du stanna kvar hemma själv! Jag skulle aldrig lämna ett barn själv, och kommer därför aldrig "hota" med det.
Mina barn får en varning och lyssnar dom inte så verkställs det direkt. Detta pga att jag hatar att tjata! Jag vill inte vara en mamma som står och tjatar, just för att barnen vet att dom behöver inte lyssna första gången eftersom mamma säger ju ändå till 10 ggr till innan det händer något!

När barnen skriker eller grinar så får dom gå för sig själva för att jag pratar inte med någon som inte kan föra en normal samtalston och som är överdrivet upprörd. Sen får dom komma när dom lugnat ner sig.

Och jag står alltid fast vid mitt beslut.
Om dom frågar efter glass och jag har sagt nej, så är det nej. Det finns inget som kan ändra på det. Och det vet dom och därför är tjat sällsynt hemma hos oss.

Detta är hur våran familj fungerar och jag säger inte att den är felfri eller perfekt. Jag påstår inte heller att mitt sätt att tänka är det rätta.

Men för oss ger det en tillvaro av extremt få dramatiska, trotsiga situationer. Och vi mår alla bra av att ha en lugn tillvaro här hemma där mycket tid spars in pga att det är tydligt hur vi beter oss mot varandra.

Jag tror även att pga att vi alltid haft denna inställning så löste sig kvällens prov till trots på under 10 min.
Dom vet att det inte lönar sig och fick en påminnare av det när dom testade mig.
Sen kommer man bli testad av dom rackarna tills den dagen man lämnar denna jord ;)

Jag vet att jag skrivit något liknande förr. men det var dessa känslor så låg på helspänn just nu efter en lite ovanlig kväll hemma hos oss.

Men nu sover mina älskade barn, alla tre!

Och även om vi var osams ikväll så talar jag alltid om lite extra efter vi haft en dust att jag älskar dom mest av allt. Just för att dom ska veta att det är beteendet som ogillas inte dom som individer.

Det är väl den blödiga delen i mitt mamma hjärta som inte tyker om att skälla som kompenserar upp ;)

Nu blir det lite mamma vård.. dvs dusch, plocka ögonbryn, raka benen, måla naglar...
(eller så mycket jag hinner innan  jag känner att jag blir för trött och bäddar ner mig)


Kommentarer
Postat av: britta bloggar

Bra! Jag tycker att väldigt många idag är rädda för att vara föräldrar och låter barnen bestämma istället! Min dotter är drygt ett och ett halvt så hon förstår inte konsekvenser än men vi talar om för henne när hon gör fel och det känns faktiskt som att hon fattar!

2011-04-06 @ 23:03:09
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: Anonym

Barn förstår nog mer än vad vi tror :)

2011-04-06 @ 23:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback